Serwisy społecznościowe

Portale społecznościoweSerwis społecznościowy jest portalem internetowym, zakładającym aktywny udział społeczności internetowej w jego tworzeniu. Serwisy takie są nową grupą mediów, zwaną mediami społecznościowymi.

Portale można podzielić różnorodnie, w zależności od ich tematyki i spełnianej funkcji. Ogólne serwisy skierowane są do szerokiego grona odbiorców.

Są nimi między innymi Google+ oraz najpopularniejszy serwis tego typu, czyli portal Facebook.

Innym typem są serwisy, skierowane do konkretnej grupy internautów. Idealnym przykładem jest w tym przypadku Nasza Klasa, pozwalająca na odszukanie znajomych ze szkoły. Istnieje również wiele portali o charakterze zamkniętym. Aby uzyskać do nich dostęp, niezbędne jest zaproszenie przez innego użytkownika, który ma już konto w serwisie. Przykładem jest Grono.net. Inne portale społecznościowe mają na celu skupianie się na konkretnych treściach, na przykład filmach, muzyce czy wymianie zdjęć. Takimi serwisami są między innymi Fotka.pl, Myspace oraz YouTube.

Na większości portali użytkownik może stworzyć własne konto i zarządzać nim. Serwisy społecznościowe odgrywają niezwykle ważną rolę zarówno w psychologii jak i w biznesie, a dokładniej w promowaniu własnej działalności. W kwestii psychologicznej mówi się o wpływie mediów społecznościowych na tożsamość jednostek, na ich poczucie własnej wartości oraz samoocenę. Nie zawsze bowiem nasz profil w serwisie społecznościowym odzwierciedla to, jacy naprawdę jesteśmy. Wiele osób próbuje stworzyć w Internecie swój idealny wizerunek, który niewiele wspólnego ma z obrazem rzeczywistym. Można mówić również o internetowej zazdrości, ponieważ przeglądając profile naszych znajomych, niejednokrotnie zazdrościmy im tego, co osiągnęli: prestiżowej pozycji zawodowej, szacunku czy nawet nowego samochodu bądź egzotycznych wakacji. Często jednak korzystanie z serwisów społecznościowych ma znaczenie terapeutyczne, pozwala otworzyć się na ludzi, poznać nowe osoby oraz odnowić dawne przyjaźnie.

Pozytywna rola tych serwisów obejmuje również nowe formy reklamy, które pozwalają na niedrogie i skuteczne promowanie się. Trudno dziś wyobrazić sobie dobrze prosperującą firmę, która nie ma profilu na Facebooku lub muzyka, który nie komunikuje się ze swoimi fanami za pośrednictwem przynajmniej jednego portalu społecznościowego. W mediach społecznościowych można reklamować się zarówno poprzez przedstawianie swojej oferty jak również budowanie wizerunku firmy jako przyjaznej klientowi. Posiadanie firmowego konta na Facebooku obliguje do wchodzenia w interakcje z internautami, prowadzenie z nimi dyskusji, zachęcanie do komentowania wpisów.

Dzięki temu potencjalny klient posiada pełniejszy obraz firmy. Nowe formy reklamy dają możliwość zmniejszenia dystansu pomiędzy klientem a przedsiębiorstwem. Nie da się ukryć, że media społecznościowe zmieniły i nadal zmieniają nasze życie. Trudno się jednak temu dziwić, ponieważ istnieją dla nas i dzięki nam. To internetowa społeczność tworzy takie serwisy i z nich korzysta. Warto jednak pamiętać o tym, aby korzystać z nich rozsądnie, dbając o bezpieczeństwo swoje oraz innych internautów.